شرکت پیورآکوآ

سیستم‌های آب شیرین کن و تصفیه فاضلاب

سیستم‌های آب شیرین کن و تصفیه فاضلاب

دسته بندی‌

سر فصل مطالب

نمک سختی گیر ماده ای است که در عملیات بکواش سیستم تصفیه آب باعث جایگزینی سدیم بجای کلسیم می شود و شرایط را برای احیاء رزین تصفیه آب فراهم می نماید.

نقش اصلی در دستگاه های سختی گیر را نمک ایفا می کند. برای اینکه دستگاه به درستی کار کند نیاز دارد رزین هایش فعال شود و این کار را مخزن نمک انجام می دهد. اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم نمکت سختی گیر هنگامی که درون دستگاه است از رزین ها عبور می کند و باعث فعال شدن مجدد آن ها می شود. نام دیگر نمک سختی گیر، نمک احیای رزین است که در آب حل نمی شود. این ماده معدنی در هنگام سختی گیری آب هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و آسیبی به رزین وارد نمی کند.

نحوه عملکرد نمک سختی گیر

با گذشت زمان کلسیم و منیزیم جای سدیم رزین ها را می گیرند و باعث از بین رفتن رزین های سختی گیر می شوند. ولی نمک های سختی گیر با انجام برخی فرآیند های خاص جانی دوباره به رزین ها می بخشند. دقیقا در این دستگاه سدیم هایی که جدا شده بودند و یا از بین رفته بودند دوباره به چرخه برمی گردند. مدت زمان احیای رزین ها متغیر است و به حجم مخزن بستگی دارد ولی به طور حدودی حداکثر ۳۰ دقیقه این فرآیند زمان می برد. سنگ نمک به دلیل درصد خلوص بالاتری که دارد هم زمان کمتری را مصرف می کند و هم ضریب عملکرد بالاتری هم دارد. 

کاربرد نمک سختی گیر

همان طور که گفته شد نمک سختی گیر مهمترین نقش را در دستگاه های سختی گیر ایفا می کند. حال دستگاه های سختی گیر در صنایع مختلف و زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. شاخص ترین آن ها عبارت است از : تصفیه آب استخرها، سیستم های اسمز معکوس, مجتمع های مسکونی، سردخانه ها، سیستم های گرم کننده, دیگ های بخار، موتورخانه ها، سیستم های سرد کننده، رستوران ها، راکتورها و مبدل های حرارتی، تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب، مراکز تفریحی، خشکشویی ها، برج خنک کننده.

دستگاه تصفیه آب صنعتی
سیستم تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس

مزایای استفاده از نمک سختی گیر

مهم ترین مزایای نمک سختی گیر بازگرداندن سدیم و احیای رزین است که باعث افزایش عمر رزین می شود. همچنین یک روش بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است که در شکل های مختلف مانند پودر و سنگ . مکعب و … تولید و عرضه می شود. نمک سختی گیر از طبیعت به دست می آید و هیچ خطری برای محیط زیست ندارد و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

مطالعه بیشتر
سیستم تصفیه آب صنعتی صنایع آرایشی و بهداشتی را چگونه انتخاب کنیم؟

قیمت نمک سختی گیر

قیمت دقیق و مشخصی برای نمک های سختی گیر نمی توان تعیین کرد اما شکل ظاهری و درصد خلوص آن مهم ترین عوامل در تعیین قیمت هستند. برای اطلاع دقیق از قیمت و مشاوره و خرید می توانید با کارشناسان ما در شرکت سازه های آبی پیور آکوا در تماس باشید.

نمک های بویلر و یا نمک های سختی گیر باید حیات دوباره رزین ها و فعالیت مجدد دستگاه های سختی گیر می شوند. با کمک گرفتن از این نمک ها رزین ها طول عمرشان بیشتر می شود و از نابود شدن آن جلوگیری می کند.

فروش نمک سختی گیر آب - نمک سختی گیر رزینی
نمک احیای رزین، نمک سختی گیر یا نمک بویلر

چه زمانی باید از نمک سختی گیر استفاده کرد

ریختن نمک سختی گیر در داخل دستگاه از نکات مهمی است که در تعیین طول عمر آن نقش مهمی دارد و توجه ویژه ای باید به آن کرد. ۳ عامل حجم مخزن و میزان سختی و مصرف آب در تعیین زمان استفاده از سختی گیر نقش اساسی را ایفا می کنند. هر ۱۵ روز حجم مخزن را بررسی کنید و هنگامی که نمک موجود در مخزن به نصف رسید بهتر است نمک اضافه شود. البته دستگاه های پیشرفته امروزی زمانی که نیاز است تا نمک استفاده شود را خودشان نشان می دهند و نیاز به چک کردن نیست.

هر دستگاه فرآیند مربوط به خودش را دارد یعنی یک دستگاه هفته ای یک بار نیاز به احیا دارد و دستگاهی دیگر برای عملکرد درست باید روزی دو بار احیا شود. اگر بار اول است که قصد دارید رزین ها را احیا کنید بهتر است از آب مقطر کمک بگیرید.

چه مقدار نمک سختی گیر برای دستگاه لازم است؟

اگر شما ۱ لیتر رزین در اختیار داشته برای فرآیند احیا نیازمند ۲۵ کیلو گرم نمک هستید. به همین نسبت با افزایش رزین مقدار نمک مورد نیاز هم افزایش می یابد. این مقدار نمک باید در مناطق مرطوب به دلیل ایجاد رسوب کمتر باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نمکی که استفاده می کنید حتما تصفیه شده باشد. قبل از شروع عملیات احیا حتما به کمک آب داغ نمک هایی که به دیواره داخلی مخزن چسبیده اند را جدا کنید. اگر آب در مخزن موجود نباشد در عین کار با مشکل موجه خواهید شد البته این آب نباید بیشتر از ۱۰ اینچ باشد. 

مطالعه بیشتر
مزایای تصفیه آب مستقر در کانتینرها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *