شرکت پیورآکوآ

سیستم‌های آب شیرین کن و تصفیه فاضلاب

سیستم‌های آب شیرین کن و تصفیه فاضلاب

دسته بندی‌

گندزدایی برج خنک کننده - ضدعفونی کننده آب

سر فصل مطالب

برج خنک کننده (cooling tower) نوعی مبدل انرژی بوده که وظیفه آن تولید آب خنک برای سایر ماشین آلات صنعتی می‌باشد. سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده برای محافظت از اجزای برج خنک کننده در برابر آسیب های ناشی از آلاینده های موجود در آب مورد استفاده و آب مورد گردش در رادیاتور ها استفاده می شود. این آلاینده ها ممکن است شامل کلرید ها، سختی، آهن، مواد بیولوژیکی، سیلیس، سولفات ها، TDS و یا TSS باشند. آب مورد استفاده در برج خنک کننده تصفیه نشده می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خوردگی، رشد بیولوژیکی و رسوب تجهیزات برج خنک کننده شود که می تواند باعث خرابی طولانی مدت سیستم، کاهش بهره وری و نگه داری بیش از حد یا هزینه های تعویض تجهیزات در طول زمان شود.

برج خنک کننده در تصفیه آب صنعتی چگونه کار می کند؟

آب زمانی که از تصفیه خانه آب به مناطق مصرفی منتقل می شود، همواره دارای غلظت کمی از نمک های کلسیم و منگنز و … است. اصطلاحا به این نمک ها سختی آب گفته می شود که در بهترین حالت و در مناطق شهری اجازه کف کردن مواد شوینده را نمی دهد. حال اگر این سختی پیش از آنکه توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی، تصفیه شود وارد برج های خنک کننده یا دیگ های بخار شده، به مرور زمان این نمک ها در سیستم رسوب می کنند و اجازه ادامه فعالیت سیستم را نمی دهند. به همین دلیل است که در نیروگاه های تولید برق و … همواره دستگاه تصفیه آب صنعتی برای بالا بردن کیفیت آب وجود دارد.
پکیج های تصفیه آب پیورآکوا، از بهترین روش ها و تجهیزات تولید شده اند. شما می توانید با برقراری ارتباط با مشاوران شرکت پیورآکوا می توانید این پکیج ها را تهیه کنید.

سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده
سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده

تجهیزات و بخش های اصلی یک سیستم تصفیه آب برج خنک کن

یک سیستم تصفیه آب برج خنک کننده موثر با از بین بردن ناخالصی های مضر مطابق با توصیه های سازنده در مورد الزامات کیفیت آب برای نوع برج خنک کننده استفاده می شود. در حالی که سیستم های تصفیه بسته به نیاز تجهیزات برج خنک کننده و مواد شیمیایی، ترکیب و آب دمنده متفاوت هستند، یک سیستم تصفیه آب برج خنک کننده معمولاً شامل مراحل زیر است:

زلال ساز

هنگامی که آب از طریق سیستم برج خنک کننده گردش می کند، بخشی از آن به خاطر تبخیر، تخلیه و نشت از بین می رود. این آب باید با چیزی که به عنوان آب بازسازی شناخته می شود جایگزین شود.

فیلتراسیون

تصفیه آب صنعتی، جریان به طور معمول از طریق یک یا چند واحد فیلتراسیون برای حذف رسوب، کدورت و مواد آلی فیلتر می شود. همان طور که قبلاً ذکر شد، هنگامی که از فیلتراسیون قبل از تبادل یون و تجهیزات دیگر استفاده می شود، می تواند وسیله مقرون به صرفه ای برای جلوگیری از رسوب و نگهداری بیش از حد تجهیزات حساس باشد.

مطالعه بیشتر
مراحل تصفیه آب صنعتی

سختی گیر آب

اگر در منبع آب، سختی زیادی وجود داشته باشد، می توان از رزین نرم کننده یا نرم کننده غشایی استفاده کرد. این آلاینده ها در صورت وجود در آب مورد استفاده در صنایع، باعث ایجاد رسوبات و زنگ زدگی در مقیاس بزرگ می شوند. بسته به کیفیت آب مورد استفاده در صنایع، نرم شدن می تواند کارایی مصرف آب برج خنک کننده را بهبود بخشد.

تغذیه شیمایی

آب مورد استفاده در سیستم، معمولاً تحت نوعی تصفیه شیمیایی قرار می گیرد که می تواند شامل استفاده از بازدارنده های خوردگی برای خنثی سازی اسیدیته باشد. جلبک کش ها یا بیوسید ها برای کاهش رشد آلاینده های بیولوژیکی  و یا بازدارنده های رسوب برای جلوگیری از ایجاد رسوب آلودگی روی لوله ها و سایر اجزا استفاده می شود.

فیلتراسیون جریان جانبی

 بسیاری از برج های خنک کننده برای گردش مجدد آب پس از استفاده طراحی شده اند. در این صورت، یک واحد فیلتراسیون جریان جانبی در سیستم تصفیه آب صنعتی برای از بین بردن هرگونه آلودگی مشکلی که از طریق آلودگی رانش، نشت و …. وارد شده است، مفید خواهد بود. حدود ۱۰٪ از آب در گردش از طریق فیلتراسیون چند مدیایی با کیفیت بالا فیلتر می شود.

اهداف اصلی ساخت و تولید برج خنک کننده تصفیه آب صنعتی


رسوب گذاری

رسوب گذاری زمانی اتفاق می افتد که شرایط شیمیایی و دمایی به گونه ای باشد که باعث رسوب نمک های معدنی محلول در آب شده و رسوبات جامد ایجاد کند.


خوردگی

خوردگی در زمانی که از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده نشود رخ می دهد. این موضوع در راستای اکسید شدن فلز اصلی سازنده سیستم است.


فعالیت میکروبیولوژیکی

میکروارگانیسم ها در آبی که توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی تصفیه نشده و در برج ها خنک کننده مورد استفاده قرار گرفته، رشد کنند زیرا برج های خنک کننده مرطوب دستگاه های شستشوی بسیار کارآمدی هستند


دفع پساب

تصفیه فاضلاب برای فرآیند های خاصی مانند دباغی و ساخت کاغذ که از فلزات سنگین مانند کروم برای دباغی استفاده می کنند بسیار ضروری است.

سیستم های تصفیه آب صنعتی

 تصفیه آب صنعتی شامل تصفیه فاضلاب صنعتی، تصفیه آب دیگ بخار و تصفیه آب خنک کننده است. در مورد تصفیه فاضلاب اطلاعات کافی دارید و می دانید که تصفیه پساب برای استفاده مجدد از آب مصرف شده یا بخشیدن کیفیت مطلوب برای دفع آن است. در بسیاری از موارد، در صورت تصفیه مناسب، آب پساب حاصل از یک فرآیند می تواند برای استفاده مجدد در فرآیند دیگر مناسب باشد. این مورد می تواند هزینه های مصرف آب را کاهش دهد و همچنین هزینه های دفع پساب را به دلیل کاهش حجم و هزینه های کمتر انرژی کمتر کند.  اما استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی برای دیگ بخار و برج های خنک کننده شرایط دیگری را ایجاد می کنند.

مطالعه بیشتر
کاربردهای سیستم تبادل یونی

بعد از تصفیه آب صنعتی

انواع مختلفی از گزینه های پس از تصفیه وجود دارد که بسته به شرایط تصفیه آب ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اگر مقدار زیادی آب برای خنک سازی مورد نیاز باشد، یا اگر آب در محل تاسیسات آب کم باشد، ممکن است تصمیم بگیرند که آب تخلیه شده را مجددا تصفیه کنند و این تصفیه عمدتا با روش های سیستم آب شیرین کن RO یا سیستم تبادل یونی است. سپس می توانند از این آب در صنایع استفاده شود. برای تخلیه آب خنک کننده، ممکن است سایر سیستم های پس از تصفیه برای کاهش هزینه های دفع یا مطابقت با جریان تخلیه، از شیر تخلیه استفاده کنند.

تجهیزات و بخش های اصلی یک سیستم تصفیه آب برج خنک کن
تجهیزات و بخش های اصلی یک سیستم تصفیه آب برج خنک کن

تصفیه آلاینده در صنایع

ابتدا آب صنعتی مورد استفاده را آنالیز می کنند که از میزان و نوع آلاینده های موجود در آن مطلع شوند و سپس بر اساس نوع آلاینده ها و میزان آن ها تصفیه آب صنعتی را ادامه می دهند.

  •   در مرحله بعدی تصفیه آب صنعتی، باید از فیلتر های چند لایه، که عمدتا از فیلتر های شنی و کربنی ساخته شده اند استفاده کرد. ذراتی که اندازه آن ها تا ۵۰ میکرون است در این فیلتر ها به دام می افتند و حذف می شوند. در مرحله ی بعد، فیلتر کربنی بخشی از آلاینده ها را حذف می کند.
  •  سپس آب در حالی که توسط یک سانتریفیوژ با فشار حداقل ۱۴ بار تا حداکثر ۲۲۵ بار سانتریفیوژ می شود، به یک محفظه ای وارد می شود که در آن غشاهایی برای انجام فرآیند تصفیه قرار دارند.
  • در این مرحله پس از باز کردن شیر خروجی دستگاه تصفیه آب صنعتی، کیفیت آب تولیدی و دبی آن را کنترل کرد.
  • کلیه سیستم تصفیه آب صنعتی توسط یک پنل مجهز الکترونیکی کنترل می شود و از تابلو های با قابلیت برنامه ریزی PLC یا ROC در این سیستم ها استفاده می شود. این سیستم ها و کنترل پنل ها می توانند پمپ ها،‌لوله ها، ، برق سیستم، دکمه فشار بالا و دکمه فشار پایین و …. رادر دستگاه تصفیه آب صنعتی کنترل کرد.
  • اگر آب آلاینده های بیولوژیکی داشته باشد، می توان از کلرزنی، ازون زنی و یا اشعه فرابنفش برای تصفیه آب صنعتی استفاده کرد و سپس آب را به مخزن ذخیره هدایت کرد.

در نظر داشته باشید که روش تصفیه آب صنعتی، تجهیزات اضافی،‌ روش های تکمیلی و … نیز می توانند بر اساس میزان حساسیت تصفیه آب صنعتی و محل استفاده از آن آب به کل دستگاه اضافه شود.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *